Department of Epidemiology

User Rating: 0 / 5

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

تحلیل وضعیت موجود

گروه اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت که قبل از سال 1399 با گروه آمار زیستی مشترک بودند  از جمله گروه های قدیمی و تاثیر گذار در دانشکده بهداشت است. در بین اساتیدی که در این گروه خدمت کرده‌‌اند، افراد تاثیر گذار زیادی در دانشکده، دانشگاه و کشور حضور داشته، و این استادان توانمند، فارغ التحصیلان کارامد و تاثیرگذاری در زمینه‌های مختلف مرتبط با سلامت به کشور تقدیم کرده‌‌اند. بدلیل ارتباط بسیار زیاد آمار و اپیدمیولوژی عجین بودن این دو گروه در دانشکده بهداشت مشهد یکی از نقاط قوت می باشد.

از سال 1397 تربیت دانشجویان مقطع ارشد اپیدمیولوژی به برنامه های گروه اضافه شد که منجر به افزایش پتانسل های گروه و رشد و بالندگی و نمود بیش از پیش رشته اپیدمیولوژی در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد گردید. یکی دیگر از نقاط بسیار قوت رشته اپیدمولوژی اقبال روز افزون فارغ التحصیلان انواع رشته های مقطع کارشناسی به این رشته می باشد که منجر به جذب نحبگان دانشگاهی گشته است..

 

 

چشم انداز و ماموریت گروه

گروه اپیدمیولوژی به پشتوانه سابقه درخشان، اعضای هیات علمی ، و دانشجویان پر استعداد خود سه ماموریت کلان آموزشی-پژوهشی، پاسخگویی به نیازهای حوزه سلامت در کشور و مرجعیت علمی در کشور را برای خود قائل است. علاوه بر وظیفه مهم تربیت نیروی متخصص، توانمند و متعهد حرفه ای در رشته اپیدمیولوژی و همچنین آمار زیستی، وظایفی ملی و منطقه ای را بر عهده خواهد گرفت و طرح های کلان منطقه 9 و دانشگاهی در این حیطه را به سفارش نهادهای دانشگاه را به اجرا خواهد گذاشت. این گروه سعی دارد نقش پیشرو بودن خود در توسعه علم اپیدمیولوژی در کلان منطقه 9 کشور را راهبری و مدیریت نماید.

ارزش های گروه

 اعضای این گروه بر این باورند که تلاششان باید منجر به تربیت دانش آموختگانی شود که از حیث دانش و تخصص و تعهد حرفه ای متمایز بوده و هر یک در محیط های کاری آینده خود نمایندگانی شایسته از این گروه بوده و ارزش افزوده ای برای سازمان خود باشند.

به عنوان یک نهاد آکادمیک، پاسخگویی به ذی نفعان که مهمترین آن جامعه است مورد توجه ویژه گروه است و در این راستا و به منظور پذیرش نقشی موثر در ارتقای سلامت جامعه، پاسخگویی به نیازهای علمی حوزه سلامت کشور را مد نظر قرار داده و از طریق پذیرش و اجرای طرح های ملی این امر را محقق می نماید.

همچنین اعضای گروه شامل اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارشناسان آن به عنوان نهادی یکپارچه و با فعالیت هماهنگ و تیمی وظایف خود را به انجام می رسانند و ضمن احترام و توجه و پذیرش استعدادها و فعالیتهای فردی، همواره خود را متعهد به اهداف و وظایف گروه به عنوان یک مجموعه واحد می دانند.

توجه به ارزشهای اخلاقی و رعایت درستکاری آکادمیک یکی از ارزشهای گروه است. اعضاء هیات علمی گروه بر این باورند که الگوی رفتاری فراگیران و نسل آینده متخصصان رشته خود هستند و عملکرد ایشان هنجارهای اخلاقی دانش آموختگان این گروه را شکل می­دهد و به این جهت رعایت رفتار حرفه­ای شامل ابعاد پنجگانه وظیفه شناسی و پاسخگویی؛ درستکاری و صداقت؛ انصاف و عدم سوء استفاده از اختیارات؛ احترام؛ و تعالی سرلوحه کارهای فعالیتهای گروه خواهد بود.

 

برنامه عملیاتی گروه

به منظور تحقق چشم انداز و ماموریت فوق لازم است مجموعه ای از برنامه ها و اقدامات متعدد و متنوعی به اجرا در آید که اهم آنها به شرح ذیل می باشد:

1.       ایجاد توافق عمومی در مورد چشم انداز و ماموریت‌های گروه میان اعضا و اطلاع رسانی به دانشجویان گروه و سایر ذی نفعان و مخاطبان

2.       ارتقای کیفیت آموزش در گروه از طریق:

 الف) تعریف حداقل ها و استانداردهای لازم برای عملکرد گروه و اعضاء هیئت علمی و اجرای internal evaluation بر مبنای آن در گروه.

ب)   تلاش در جهت ارتقای کیفیت آموزش در گروه از طریق تعریف، تصویب و اجرای دقیق‌ فرایندهای آموزشی، از جمله نحوه‌ی حضور و انجام فعالیت‌های موظفی دانش‌جویان، فرایند انتساب و تعیین استاد راهنمای آموزشی و پژوهشی ایشان، و هم‌چنین اصول و قواعد مربوط به دفاع از پروپوزال، ارایه‌ی گزارش‌‌های پیش‌رفت تحصیلی و دفاع از پایان نامه.

        i.      نحوه تقسیم واحدها

 ii.      نحوه تقسیم دانشجویان

 iii. چگونگی ثبت پایان نامه

1.       فرایند دفاع از پروپوزال

 2.      روال دفاع از پایان نامه

3.       پیش دفاع

4.       دفاع

5.       چگونگی مشخص شدن داور خارجی

6.       چگونگی اطلاع رسانی جلسات دفاع و پیش دفاع

ج)   تسهیل حضور بیشتر دانشجویان در عرصه های عملی در قالب پایان نامه و دوره های کارآموزی.

  i.  توجه به گزینه انتخاب عناوین پایان نامه ها در دل پروژه های در حال اجرای گروه که بر مبنای نیاز های واقعی طراحی و اجرا می شوند.

  ii.   سپردن وظایف بیشتر و مشخص به دانشجویان گروه در پروژه های گروه

 iii.      سپردن وظایف بیشتر آموزشی همراه با نظارت به دانشجویان 

د)     نظارت بیشتر بر آموزش دانشجویان از طریق:

 i.      تعیین استاد راهنمایی تحصیلی

  ii.      کمک از دانشجویان سال بالاتر در عملکرد دانشجویان

  iii.      تعریف نظام فیدبک دادن دانشجویان در مورد کلاسها/

 iv.      روشن شدن برنامه آموزشی هر یک از ورودی ها برای کل دوره تحصیلی شان

ه)       استقرار نظام راهنمایی در میان دانشجویان و کمک گرفتن از ایشان در کارهای آموزشی خودشان

و)        جذب هیات علمی توانمند و از دیسیپلینهای متفاوت و یا از دانش آموختگان داخل و خارج از کشور.

ز)      بازنگری دروس دوره های مختلف در راستای نیازهای واقعی دانشجویان و بر مبنای انتظار نهایی که از دانش آموختگان هر یک از رشته ها داریم.

    i.      کاربردی کردن بیشتر دروس

ii.      کاربردی کردن بیشتر پایان نامه ها با نگاه به اهداف گروه و توجه به ارتقای بهداشت عمومی به عنوان رسالت اصلی دانش آموختگان دانشکده بهداشت

 iii.      توجه بیشتر به نحوه اخذ دروس اختیاری متناسب با پایان نامه و نظر استاد راهنمای تحصیلی دانشجویان

ح)    ایجاد مدل برای دانشجویان به عنوان تعریف روشن و مصداق واقعی انتظاری که از دانش آموختگان گروه می رود.

و)   پذیرش تنوع انتظار از دانش آموختگان گروه. بخشی از دانش آموختگان گروه در آینده به فعالیتهای آکادمیک روی خواهند آورد و بخشی نیز متخصصین کار در عرصه خواهند شد و ضمن پذیرش هر دو گرایش در گروه اقدامات لازم برای دریافت آموزش مناسب باید صورت پذیرد.

ط)          ارائه موازی بعضی از دروس توسط اساتید مختلف در ترمهای مجزا و ایجاد رقابت و امکان انتخاب توسط دانشجویان و ایجاد تنوع و رقابت در مورد آنها

ی)       رعایت دقیق تقویم آموزشی گروه به طوری که دروس در همان ترم ارائه شده و آزمون هم برگزار شده و نمرات دروس داده شود.

ک)    پایش عملکرد آموزشی گروه

    i.      پایش زمان ثبت پایان نامه،  زمان فارغ التحصیلی

   ii.      پیگیری دانشجویانی که دارای تاخیر زیادی در هر یک از زمانهای آموزشی خود هستند

 iii.      پیگیری وضعیت دانشجویانی که در امتحانات خود عملکرد مناسبی ندارند

ل)   تهیه بانک اطلاعاتی از فعالیتهای آموزشی گروه

 i.      بانک اطلاعاتی دانشجویان گروه و پایش وضعیت تحصیلی ایشان

    ii.      بانک اطلاعاتی دروس اعضای هیات علمی

  iii.      بانک اطلاعاتی از دانشجویان هر یک از اساتید گروه

م).       برنامه ریزی جهت استفاده از تکنولوژی های نوین آموزشی و آموزش از راه دور با همکاری EDU

ن)       برقراری ارتباط مستمرتر و منسجم تر با دانشجویان

3. برنامه های تنوع بخشیدن به آموزش در گروه:

الف)       کار مطالعاتی و تصمیم گیری در راه اندازی گرایشهای مختلف در رشته اپیدمیولوژی

ب)          برگزاری کارگاه های پیشرفته در حوزه های مختلف اپیدمیولوژی

ج)      پذیرش فرصت مطالعاتی داخلی و خارجی در گروه

د)        برگزاری جورنال کلاب

ح)       برگزاری سمینارهای یک روزه موضوعی و فصلی

و)    برگزاری تله کنفرانس با دانشمندان داخلی و خارجی

i        دعوت از اساتید برجسته برای حضور در گروه در قالب روابط شخصی که با ایشان وجود دارد

4.       اصلاح چارت گروه و برنامه ریزی نیروی انسانی گروه (workforce planning) با لحاظ کردن برنامه های توسعه ای دانشکده و تعیین نقشه نیروی انسانی گروه.

5.       آماده کردن گروه برای نقش آفرینی موثرتر در برنامه‌‌های حوزه سلامت کشور و پذیرش نقش‌‌های ملی در این حوزه‌‌ها با انسجام و تشریک مساعی اعضای گروه و استقرار ساختاری منسجم و یکپارچه در گروه.

الف)       تدوین نقشه راه برای حضور فعال گروه در جامعه و حوزه سلامت  جهت اجرای طرح های پاسخگو به مشکلات از طریق مطالعه امکان سنجی در موارد زیر:

     i.      چگونگی و نحوه حضور جدی تر گروه در معاونت های تابعه دانشگاه برای توسعه اپیدمیولوژی

      ii.      مشارکت در مرکز SDH

ب)       پذیرش طرح های کلان ملی و اجرای تیمی آنها در گروه

    i.      تلاش برای دریافت طرح های کلان از موسسات ملی

6.       تعریف و تمهید سازوکار مشارکت بیشتر اعضای هیات علمی گروه در پروژه‌‌های تحقیقاتی دانشکده‌‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه از طریق:

الف)     همکاری در جهت ظرفیت سازی پژوهشی با دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه

ب)        نقش آفرینی بیشتر گروه در مطالعات بزرگ اپیدمیولوژیک دانشگاه از طریق مشارکت موثر در آنها.

ج)        جهت دهی به دروس کارآموزی دانشجویان گروه در این راستا.

د)     طراحی و تاسیس مرکز مشاوره اپیدمیولوژی

7.       تهیه مستندات مکتوب به منظور تبیین اصول و قواعد اداری ـ اجرایی و شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی در این زمینه.

8.       بازبینی گرایش هایی که ظرفیت گروه در ارایه آن ها بالا است و برنامه ریزی برای توسعه رشته ای متناسب با ظرفیتهای گروه.

9.    تلاش برای جستجوی راهکارهایی جهت جذب بیشتر دانشجویان با استعداد بالا برای ادامه تحصیل در این رشته اپیدمیولوژی و همچنین فراهم آوردن امکان تحصیل طیف وسیعتری از دانش آموختگان رشته های مختلف برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی

10.    به روز رسانی وب سایت گروه

الف)       اضافه کردن صفحه معرفی دانشجویان کارشناسی ارشد

11.    تلاش در جهت برقراری ارتباط سیستماتیک تر با دانش آموختگان گروه. به عنوان مثال موارد زیر را می توان در نظر گرفت:

الف)        طراحی مدلی برای برقراری ارتباط با دانش آموختگان گروه

ب)     همایش ها و گردهمایی هایی با حضور دانش آموختگان گروه

12.     آماده سازی زیرساختهای فیزیکی گروه

الف)       مرتب سازی فضاهای فعلی و کلاسهای گروه برای بهره برداری مناسب تر از آنها.

ب) ارتقای کامپیوترهای گروه در اتاق اساتید، دانشجویان و آزمایشگاه

ج)       تمهید و ارتقای فضای فیزیکی گروه متناسب با اعضا هیات علمی و دانشجویان گروه و همچنین برنامه های توسعه ای گروه

13.    پیگیری برای فراهم کردن فضاهای جدید برای گروه